Programme – Writing Words 2015 http://writingwords2015.conference.univ-poitiers.fr Un site i-médias Mon, 20 Jul 2015 17:20:12 +0000 fr-FR hourly 1 Programme http://writingwords2015.conference.univ-poitiers.fr/programme/programme/ Mon, 02 Feb 2015 10:56:33 +0000 https://writingwords2015.conference.univ-poitiers.fr/?p=64 Pour donner une large place aux discussions entre chercheurs, les journées d’étude sont organisées de manière à maximiser le temps donné à la discussion et aux échanges. Pour ces raisons, le nombre de participants est limité à 35. De plus, dans chaque session thématique (de 2 heures), quatre communications orales au maximum seront présentées et seront suivies de discussions longues organisées par un discutant qui animera les discussions.  

 

Conférence invitée

La conférence plénière sera présentée par le Pr. Brenda Rapp (Université Johns Hopkins – Baltimore États-Unis, http://cogsci.jhu.edu/people/rapp.html). Brenda Rapp connaît une renommée internationale pour ses travaux sur les processus cognitifs et substrats neuronaux qui sous-tendent la production et la compréhension orale et écrite de mots. Elle a publié plusieurs ouvrages et numéros spéciaux et plus de 80 articles et chapitres dans des revues scientifiques de haut niveau. Elle dirige le Département des Sciences Cognitives à l’Université Johns Hopkins University, Baltimore, USA.

 

Programme

 

– Mercredi 1er juillet :

10.00-17.00 : Atelier optionnel: Logiciel Eye and Pen. David Chesnet et Eric Lambert.

Cet atelier présentera le logiciel Eye & Pen développé à la MSHS de l’Université de Poitiers qui permet l’acquisition et l’analyse de la production écrite. Son originalité provient de la possibilité d’analyser de manière conjointe l’activité de l’écriture avec les mouvements oculaires (www.eyeandpen.net).

 

– Jeudi 2 juillet :

08.30-09.00 : Inscriptions

9.00-9.30 : Ouverture des journées d’étude.

 

09.30-11.30 :  Session thématique #1 : Interaction entre les niveaux de traitements  en production écrite de mots (modérateur : Eric Lambert)

  • Michael Vernon et Mark Torrance : Frequency effects in Keyboarded Trigram Production.
  • Carlos J. Álvarez and Laura Ezama : Do consonant and vowels play the same role in handwriting? A study with transposed letters.
  • Markus F. Damian, Qingqing Qu, et Xingshan Li : Phonology contributes to writing: Evidence from a masked priming task.
  • Qingqing Qu: Phonological and orthographic encoding in written word production.
    • Discutant : Patrick Bonin

 

11.30-13.30 :  Session Poster (taille des posters : 1m de large x 1,50m de hauteur)

  • Spelling difficulties in Alzheimer disease and Mild Cognitive Impairment.
    Olivia Afonso, Carlos J. Álvarez, Carmen Martínez, et Fernando Cuetos.
  • Which role for phonology in handwriting? Evidence from a color-writing task in French.
    Ophélie De Sousa Oliveira, Eric Lambert et Thierry Olive. 
  • The interaction of orthographic and motor processes in handwriting production: Exploring word frequency and length effects.
    Florie Gay, Yoko Sugaya, Cyril Perret, et Sonia Kandel.
  • The Impact of Grapheme and Syllable Boundaries on Handwritten Word Production in German.
    Stefan Hess and Sascha Schroeder.
  • ERP and behavioural evidence for interaction/cascade between central (linguistic) and peripheral (motor) processes during word handwriting.
    Mélanie Jucla, Samuel Planton, Jean-François Démonet, et Christiane Soum.
  • The effect of graphomotor constraints on the dynamics of handwriting in third and fifth graders.
    Eric Lambert, Thierry Olive et Ophélie De Sousa Oliveira.
  • AoA and lexical frequency effects in handwritten picture naming: A Topographic ERP Analysis study.
    Betty Laroche, Patrick Bonin, et Cyril Perret.
  • The role of phonology and orthography in Chinese written production in children.
    Qingfang Zhang et Chen Fen.
  • How do second graders handle morphemes when writing morphologically complex words? Insights from a copy task.
    Pauline Quémart et Eric Lambert.
  • Syntactic planning restricts lexical access in sentence production.
    Jens Roeser, Mark Torrance et Thomas Baguley.
  • Reading for writing differs from reading for word recognition.
    Solen Sausset, Eric Lambert, et Thierry Olive.
  • The power of handwriting: Eye-tracking evidence that letter identification is sensitive to our own motor experience.
    Yannick Wamain et Solène Kalénine.

 

12.30-14.00 :  Déjeuner

 

14.00-16.00 :  Session thématique #2 : Produire des mots à l’écrit dans différentes langues 

  • Patrick Bonin et Alain Meot : Does the use of different word production tasks to investigate handwriting spelling processes make a difference ?
  • Marie-Josephe Tainturier : Cross-linguistic interactions in impaired and unimpaired bilingual spelling.
  • Sonia Kandel et Anna Ghimenton : Orthographic and/or phonological coding of double letters in English and Italian words.
  • Qingfang Zhang et Cheng Wang : Phonology is not accessed earlier than orthography in Chinese written production: An ERP Study.
    • Discutant : Markus Damian

 

16.00-16.30 :  Pause café

 

16.30-18.30 :  Session thématique #3 : La production écrite de mots : Acquisition typique et trouble d’acquisition (modératrice : Pauline Quémart)

  • Sébastien Pacton : How does graphotactic knowledge and morphological relatedness influence children’s learning of new spellings?
  • Annabel Molyneaux, Anna Barnett, Vincent Connelly, Georgina Glenny, et Robert A. Davies : Sub-lexical fragmentation of words during handwriting in English.
  • Vincent Connelly, Emma Sumner, et Anna Barnett : Children and adults with Dyslexia struggling with writing: How does the impact of word spelling problems change over development?
  • Olivia Afonso, Paz Suárez-Coalla, et Fernando Cuetos : Spelling impairments in Spanish dyslexic adults.
    • Discutant: Vincent Connelly

 

19.00 :  Réception

 

– Vendredi 3 juillet :

09.00-10.30 :  Conférence plénière : Pr. Brenda Rapp, Johns Hopkins University, USA.

Writing words: Can neural data further our understanding of the underlying cognitive representations and processes?

 

10.30-11.00 :  Pause café

 

11.00-13.00 :  Session thématique #4: Quelle(s) mesures(s) pour quelles questions pour analyser la production écrite de mots ?

  • Guido Nottbusch : In-air pen movements in children and adults
  • Olivier Dufor, Mahmoud Hassan, Ahmad Mheich, Deok-Hee Kim-Dufor, Arnaud Biraben, Fabrice Wendling, et Claude Berrou : Comparison of methods for temporal segmentation of processes in language tasks.
  • Samuel Planton, Jean-François Démonet, et Mélanie Jucla : The “handwriting brain”: a motor/linguistic network with specialized “writing-specific” areas?
  • Tania Cerni, Jean-Luc Velay, Marianne Vaugoyeau, François-Xavier Alario, et Marieke Longcamp : Motor expertise for typing impacts lexical decision performance.
    • Discutant : Carlos Alvarez

 

13.00-14.00 : Déjeuner

 

14.00-15.30 : Cloture : évaluation des journées et prospective.

]]>